Toestemmingsvoorkeuren aanpassen

We gebruiken cookies om u te helpen efficiënt te navigeren en bepaalde functies uit te voeren. U vindt gedetailleerde informatie over alle cookies onder de relevante toestemmingscategorie hieronder.

De cookies die zijn gecategoriseerd als ‘Noodzakelijk’ worden in uw browser opgeslagen omdat ze essentieel zijn voor het inschakelen van de basisfuncties van de site.... 

Altijd actief

Noodzakelijke cookies zijn cruciaal voor de basisfuncties van de website en zonder deze werkt de website niet op de beoogde manier.Deze cookies slaan geen persoonlijk identificeerbare gegevens op.

Geen cookies om weer te geven.

Functionele cookies helpen bepaalde functionaliteiten uit te voeren, zoals het delen van de inhoud van de website op sociale mediaplatforms, het verzamelen van feedback en andere functies van derden.

Geen cookies om weer te geven.

Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met de website. Deze cookies helpen informatie te verstrekken over de statistieken van het aantal bezoekers, het bouncepercentage, de verkeersbron, enz.

Geen cookies om weer te geven.

Prestatiecookies worden gebruikt om de belangrijkste prestatie-indexen van de website te begrijpen en te analyseren, wat helpt bij het leveren van een betere gebruikerservaring voor de bezoekers.

Geen cookies om weer te geven.

Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers gepersonaliseerde advertenties te bezorgen op basis van de eerder bezochte pagina's en om de effectiviteit van de advertentiecampagne te analyseren.

Geen cookies om weer te geven.

Leiderschap in de academie

Er wordt veel meer van leidinggevenden verwacht dan een aantal jaren geleden. Leidinggevenden worden geacht mee te denken over strategie en de rol van de universiteit in de wereld. Daarnaast hebben zij de verantwoordelijkheid om de interne en externe samenwerking goed te organiseren. Niet onbelangrijk: aandacht voor een gezond werkklimaat. Allemaal onderwerpen waar wetenschappers weinig ervaring mee hebben en niet voor zijn opgeleid.

Wij ontwerpen leiderschapsprogramma’s vanuit de volgende drie gedachten:

Kritisch blijven op jezelf

Wetenschappers zijn intrinsiek zeer gedreven om het beste te geven in onderzoek, onderwijs en patiëntenzorg – net als hun collega’s van de professionele staf. Maar goede intenties kunnen ook ongewenste effecten hebben.

Zelfreflectie, feedback, collegiale consultatie en open uitwisseling met andere leidinggevenden helpen om kritisch te zijn op jezelf en je interventies zorgvuldig te overwegen.

met je handen op je rug

Wetenschappers lossen graag problemen op. Fundamentele en toegepaste problemen en alles ertussen in. Op enig moment neem je ook coördinerende taken op je en gebruik je onbewust dezelfde competenties als in de wetenschap: een probleem snel doorgronden, de beste oplossing bedenken en testen.

In de rol van leidinggevende is het juist de kunst om de ander(en) in stelling te brengen en tot actie te bewegen.

Je collega is je beste adviseur

In de dagelijkse praktijk van de academisch leidinggevende roept het openlijk benoemen van twijfels of een gevoel van ongemak op. Je denkt misschien de enige te zijn met niet-inhoudelijke vraagstukken? 

In onze programma’s merken deelnemers al snel dat anderen met precies dezelfde vragen worstelen. Dat schept vertrouwen om de echte pijnpunten op tafel te leggen. Zo wordt gezamenlijke knowhow, kennis en ervaring optimaal benut.

Onze expertise

Leiderschap in de academie

Leidinggevenden spelen een cruciale rol in het scheppen van een gezond werkklimaat. Benieuwd hoe anderen het doen, hoe ze dat op andere faculteiten doen? Hoe je leiding kunt geven zonder jezelf weg te geven? Voor dit type vragen en dilemma’s ontwerpen we leiderschapsprogramma’s vanuit de volgende gedachten.

Kritisch blijven op jezelf

Wetenschappers zijn intrinsiek zeer gedreven om het beste te geven in onderzoek, onderwijs en patiëntenzorg – net als hun collega’s van de professionele staf. Maar goede intenties kunnen ook ongewenste effecten hebben. Zelfreflectie, feedback, collegiale consultatie en open uitwisseling met andere leidinggevenden helpen om kritisch te zijn op jezelf en je interventies zorgvuldig te overwegen.

Leidinggeven ‘met je handen op je rug’

Wetenschappers lossen graag problemen op. Fundamentele en toegepaste problemen en alles ertussen in. Op enig moment neem je ook coördinerende taken op je. Je gebruikt onbewust dezelfde competenties als in de wetenschap: een probleem snel doorgronden, de beste oplossing bedenken en een besluit nemen.

In de rol van leidinggevende is het juist de kunst om de ander(en) in stelling te brengen en tot actie te bewegen. Dit vraagt om andere vaardigheden dan analyseren, doceren en onderzoeken.

Je collega is je beste adviseur

In de dagelijkse praktijk van de academische leidinggevende roept het openlijk benoemen van twijfels of onzekerheden een gevoel van onvermogen en ongemak op. Je denkt misschien de enige te zijn met issues en er alleen voor te staan.

In onze programma’s merken deelnemers al snel dat anderen met precies dezelfde vragen worstelen. Dat schept vertrouwen om de echte pijnpunten op tafel te leggen. Zo wordt gezamenlijke knowhow, kennis en ervaring optimaal benut.

Onze expertise